V pátek 4. 10. 2024 se na Vranovské pláži uskutečnil závod s překážkami, kterého se zúčastnili žáci sportovních tříd, a to 6.A, 7.A a 9.A. Závod byl přibližně 1 km dlouhý a v průběhu tratě na závodníky čekaly překážky v podobě přelézaní, přeskakování, chůze na laně, ručkování a dalších dovedností a koordinačních úkolů.
Žáci byli rozděleni do skupin po pěti závodnících a s malým časovým odstupem postupně vyráželi na trať. Z mladší kategorie (6. a 7. ročník) se nejlépe umístil Václav Novák ze 6.A, který byl v celkovém pořadí na nádherném 3. místě! Ze starší kategorie (8. a 9. ročník) běžela nejrychleji Pavlína Štěrbová z 9.A, která doběhla na velmi dobrém 7. místě. Pochvalu zaslouží skupina chlapců z 9.C, kteří nechali na trati všechno a účastnili se, i když nechodí do sportovní třídy.
V úterý 15. 10. 2024 se uskutečnilo první zasedání žákovského parlamentu města Znojma. Tohoto setkání se zúčastnili z naší školy dva žáci, a to Martin Balada a Max Kolaja, oba z 8. C. Parlament se bude setkávat přibližně jednou za dva měsíce a žáci se budou moci zapojit a vyjádřit k dění ve Znojmě. Zaměřit se mohou na organizaci školních akcí, sportovních soutěží nebo různé charitativní akce. Spolupráce s městem Znojmem je nedílnou součástí. Žákovský parlament může navrhovat projekty pro zlepšení prostředí ve městě a spolupracovat s vedením města. Na úvodním setkání se všichni navzájem představili a sdíleli s ostatními, jaké akce probíhají u nich ve škole. Koordinátorkou za město Znojmo je radní PaedDr. Alena Paulenková a technickou podporu zajistí odbor školství, kultury a památkové péče. S informacemi z těchto setkání budou seznámeni všichni členové školního parlamentu, který se schází vždy první čtvrtek v měsíci.
Léto skončilo, začal nám podzim a my vzpomínáme na letní prázdniny a naši školní akci Léto s Kolumbem. Akce se účastnilo dohromady 100 dětí a měli jsme ji rozdělenou do dvou termínů. První turnus se uskutečnil 22 . 7.- 26. 7. 2024 a nazvali jsme ho „modrý“ a druhý „červený“ byl ve dnech 19.8.-23. 8. 2024. Název jsme si vybrali podle barev triček, která jsme nosili celý týden všude s sebou.
Maximálně jsme využívali prostory školy – hřiště, tělocvičny, beach, jídelnu a třídy.
Akce mimo školu - výlety – Hradební pondělí a historické centrum města Znojma, exkurze do zázemí Policie ČR, ukázka psovodů, zásahové jednotky, dračí lodě a sportování ve vodáckém centru, exkurze u hasičů ve Chvalovicích a zábavného parku, návštěva městské plovárny Louka, interaktivní prohlídka vranovského zámku, relaxační pobyt na vranovské pláži, vycházka Gránickým údolím.
V druhém turnusu jsme více sportovali a měli jsme vytvořené dvě skupiny.
Jedna skupina prožívala sportovní minisoustředění, seznamovala se s různými druhy sportů a využívala maximálně sportovní areál školy.
Druhá skupina trávila program turistikou a zážitky.
Zároveň děkujeme paním kuchařkám a uklízečkám, které se o nás vzorně staraly.
Těšíme se na příští rok!!!!!!
V říjnu se uskutečnily besedy tříd 8.A a 8.B k tématu poskytování první pomoci.
Přednášku vedla paní Andrea Radová, zaměstnankyně Záchranné služby JMK. Děti seznámila, jak správně postupovat při volání na linku 155, a poutavým způsobem vysvětlila základní pravidla při poskytování první pomoci. Svými zážitky z praxe zaujala skvěle pozornost žáků, takže si jistě zapamatují, jak se zachovat v různých situacích a pomoci co nejefektivněji zraněným.
V závěru přednášky si žáci aktivně vyzkoušeli nácvik resuscitace. Beseda se všem líbila a děti si odnesly nové cenné poznatky ohledně poskytnutí ošetření při různých zraněních.
Naše škola již několik let spolupracuje s organizací Seiferos, která již tradičně ve čtyřletých pauzách, přijíždí s edukačním programem dravců. Na fotbalovém hřišti se tak sejde 50 dravců a mezi nimi unikáty jako je orel královský se jménem Kira nebo sup bělohlavý se jménem Maruška. Maruška umí vyskočit z automobilu a dojít si na posed (samozřejmě na vodítku). Úžasné jsou také přelety ptáků přímo nad hlavou posluchačů nebo unikátní hon na lišku výra velkého se jménem Ketlin. Program je vtipně moderovaný s postřehy pravých milovníků dravců. A tak si vnímaví a bystří žáci vysloužili na konci programu pěknou fotku dravce. Dalším bonusem bylo také si dravce moci udržet na sokolnické rukavici. Je nutné připomenout, že výtěžek z akce je věnován na pomoc ohroženým dravcům. Všem, kteří se podíleli na organizaci akce, patří velké poděkování.
Mgr. R.Lengálová
Naše škola si klade za cíl nejen připravit studenty na akademické výzvy, ale také jim poskytnout praktické dovednosti, které využijí v reálném životě. Třída 9.C se rozhodla spojit příjemné s užitečným a v rámci světa práce a vaření, pod vedením pana učitele Smutného a pana učitele Zeleného, rozjela projekt Prokopova Waflárna.
Tento projekt není jen o pečení vaflí – pro žáky 9. ročníku je to příležitost naučit se mnoha důležitým dovednostem.
Co všechno si žáci 9.C osvojí?
Díky tomuto projektu mají žáci možnost nahlédnout do světa podnikání a získat dovednosti, které jim v budoucnu mohou otevřít dveře k dalším profesním příležitostem. A jaký je ohlas? Vafle od 9.C jsou každých čtrnáct dní hitem a fronta před jejich stánkem během přestávky je důkazem toho, že se jejich snaha a pečlivost vyplácí.
Těšíme se na další vaflové pátky a na to, jaké další inovativní nápady si naši deváťáci připraví!
Tým 9.C
Na přelomu září a října vyrazili žáci osmých tříd se svými paními třídními učitelkami za poznáním do slunné Itálie. Co všechno tam viděli a zažili se můžete dozvědět díky jejich skvělým postřehům. Při dlouhé zpáteční cestě dostaly děti totiž úkol. Reflexi ŠVP v Římě a Vatikánu s koupáním v Ostii.
Odpověz od srdce ❤na tyto otázky:
1) V sedmi větách napiš, co ses na této škole v přírodě dozvěděl. (Neopakuj to, co jsi už zmínil/a na fóru v Ostii - tam žáci trénovali rétoriku...)
2)Co tě na exkurzi překvapilo a čemu by ses chtěl/a věnovat podrobněji. Kvůli čemu by ses do Říma a Ostie znovu vrátil/a.
Martin Páleník 8.A
1)Já jsem se dozvěděl a zároveň mě to i překvapilo, jak starověcí Římané propagovali své obchody. Skvělá ukázka těchto ,,reklam'' je v archeologickém nalezišti v Ostii. Na podlahách obchodů jsou mozaiky, které mají poukazovat na to, co se zde prodávalo. Viděli jsme například mozaiky - slonů, rybářských a válečných lodí, rostlin a ryb. Ostie bývala opěrným bodem starověkých Římanů, protože byla u moře - nacházely se zde římské námořní síly. Tudíž Ostie byla bohatá, a tak měla finance na rozkvět města (postavení lázní, kterých zde bylo více než 10, a tělocvičny). Též mě uchvátil pohled na koloseum, jež se nachází v Římě a do kterého se vešlo až 80 tisíc lidí, pohled na Forum Romanum, kde skoro každý císař nechal postavit nějakou velkolepou stavbu, aby na něj lidé nezapomněli. Paní průvodkyně nám popisovala stavby starověkých Římanů, jak byly pokryté nádherným bílým mramorem, ale ani tak jsem si tu krásu nedokázal představit. Nejvíce mě zajímalo, jak starověcí Římané žili a to mi paní průvodkyně sdělila, za což jsem byl velmi rád.
2)Chtěl bych se opět do Říma podívat a projít si vše znovu, protože pohled na tyto velkolepé stavby nikdy neomrzí. Zaměřil bych se podrobněji na Ceasara, jelikož je můj nejoblíbenější římský císař, na naleziště v Ostii a stavby Buonarrotiho. Líbil se mi Andělský hrad, bazilika svatého Petra, Pantheon, Kapitol a mnoho dalších věcí (prostě všechno). Tato škola v přírodě se mi hodně líbila.
Dominik Chmelka 8.A
1. Řím a Ostia jsou plné fascinujících historických památek a příběhů. V Římě jsem navštívil Koloseum, které je jedním z největších amfiteátrů na světě a kdysi hostilo gladiátorské zápasy. Dozvěděl jsem se, že Koloseum mohlo pojmout až 80 tisíc diváků a bylo vybaveno složitým systémem podzemních chodeb. V Ostii, starověkém přístavním městě, jsem objevil dobře zachovalé ruiny, které poskytují pohled do každodenního života Římanů. Navštívil jsem také v archeologickém parku starověké lázně a divadlo, které stále stojí jako svědectví o bohatství a kultuře té doby.
Také jsem překročil státní hranice do Vatikánu - nejmenšího státu světa. Navštívil jsem zde náměstí sv. Petra a Baziliku sv. Petra.
Dostal jsem se i do Pantheonu, který je stejně vysoký jako široký. Ve střeše je devítimetrová kulatá díra, ale i přesto je v Pantheonu vždy sucho, i když prší či sněží. To proto, že podlaha Pantheonu je zkosená do středu, kde odtéká voda do podzemí.
Celkově mě návštěva těchto míst hluboce obohatila a poskytla mi nový pohled na historii a architekturu starověkého Říma.
2. V Římě mě překvapilo, že za vyrytí něčeho do zdi Kolosea hrozí pokuta až 15 tisíc eur a až 5 let vězení. Tento přísný trest ukazuje, jak moc si Italové váží svého kulturního dědictví. Dalším překvapením byla neuvěřitelná zachovalost starověkých památek v Ostii, které poskytují autentický pohled do života Římanů. Rád bych se vrátil, abych prozkoumal další skryté poklady těchto míst, jako jsou méně známé chrámy a mozaiky. Navíc mě láká znovu navštívit římské lázně a divadlo v Ostii, které mě fascinovaly svou architekturou a historií. Celkově mě návštěva těchto míst inspirovala k dalšímu objevování a lepšímu pochopení bohaté historie Říma a jeho okolí.
Anna Svobodová 8.A
1. Dozvěděla jsem se, že v Ostii měli obchodníci před domem namalovány obrazy toho, co prodávali.
Dodnes jsou v Ostii vidět žlábky, ve kterých se nacházely posuvné dveře.
Překvapilo mne, že v Koloseu se nacházely mezery, a proto se celá památka mohla zavřít do několika minut.
Dozvěděla jsem se, že v divadle byly první schůdky určeny pro císaře, kde mohli i ležet.
K postavení Obelisku na Svatopetrském náměstí bylo potřeba 800 osob a 300 koní.
Při stavění zjistili, když provazy byly mokré, staly se pevnějšími.
V Ostii přišli na to, že moč oblečení dezinfikuje a bělí.
V Pantheonu se nachází kruh, bez žádné výplně. Prší dovnitř, na podlaze se nachází otvory, takto se voda odstraní z podlahy.
2. Chtěla bych se vrátit kvůli všem památkám, velmi mě zaujal Pantheon, Bazilika Svatého Petra a samozřejmě Koloseum.
Překvapilo mě, jak moc byli tehdy Římané chytří, tolik toho vymysleli, co dokázali.
Moc se mi tu líbilo a mnohé jsem se dozvěděla, vždy si tyto zážitky budu pamatovat.
Tereza Bitalová 8.A
1) Z tohoto výletu jsem si odnesla spoustu znalostí. Nejvíc jsem se těšila na Coloseum a hlavní, co jsem si zapamatovala a co mě zaujalo bylo, že se zde bojovalo. Například mezi gladiátory nebo člověkem a zvířetem, ale nikdy se nesmělo bojovat mezi mužem a ženou. Zajímavé byly například i cesty, které vedly pod dá se říct tím náměstím, kde se bojovalo a bojovníci nebo gladiátoři se zde připravovali. Samotné Coloseum je zajímavé tím, že už po několik set let pořád stojí a je ve většině míst nezničeno. Jeden z důvodů je, že při stavbě dávali do malty třeba sopečný popel, což tomu velmi pomohlo. Druhý den našeho výletu jsme jeli do Ostie na vykopávky. Zde jsem se dozvěděla opět spoustu zajímavých a užitečných informací. Například, že děti pocházející z chudých rodin do školy sice chodily, ale nebyla to škola jakou známe dnes. Dřív si totiž pan učitel svolal děti a učil je na ulici. Ti, co pocházeli z rodin bohatých, se učili doma. Vlastně přišel pan učitel k nim domů. Další z okruhu školy, co bylo velmi zajímavé je, že se neučilo tolik předmětů, co známe teď. Hlavní co bylo potřeba umět, bylo číst, počítat, umět mluvit a co mě překvapilo, museli umět argumentovat. Další zajímavost byla určitě ta, že pokud se narodilo miminko, tatínek musel dítě vznést nad hlavu a tím bylo děťátko přijato do rodiny. Taky když se narodilo, podle pohlaví se na vstupní dveře pověsil věneček s kytičkami. Buď s modrými, když to byl kluk a když holka s červenými. Dělalo se to proto, aby lidé, kteří půjdou kolem věděli, že je zde nový člen rodiny. Třetí den byla jasná zastávka a to Vatikán. Vatikán je město, které leží v Římě, což je velmi zvláštní. Když jsme přišli na hlavní náměstí, první co nešlo přehlédnout byla Bazilika svatého Petra. Tato nádherná stavba je důkazem toho, že lidé dokáží nemožné. Dokonce je vevnitř této baziliky i zmínka o pražské Katedrále svatého Víta.
2) Tento výlet neboli škola v přírodě mě utvrdila v tom, že toto nebyla moje poslední návštěva Říma a rozhodně bych se sem chtěla v budoucnu podívat znovu. Nejenom kvůli krásným památkám, ale i kvůli příjemné atmosféře, která zde v centru města je. Dokonce je tu i moc hezké moře, u kterého jsme se během pobytu také zastavili a vykoupali.
Na tento výlet budu vždy dobře vzpomínat. Musím říct, že obdivuji paní Zlatu, která je moc šikovná, hodná a překvapilo mě, jak moc informací o Římě ví a jsem moc ráda, že zrovna ona nás provázela☺.
Magdalena Graderová 8.A
1, Na škole v přírodě jsem se dozvěděla hodně věcí, které jsem do té doby nevěděla. Naše skvělá průvodkyně Zlatka nám ukázala a vysvětlila různé zajímavosti a fakta o památkách, po kterých jsme chodili. Bylo fascinující slyšet příběhy, které se k nim vážou, a lépe pochopit jejich význam. Každý den byl plný nových zážitků, které mě obohatily. Tato zkušenost mi otevřela oči a povzbudila mě k dalšímu vzdělávání. Určitě si tuto školu v přírodě budu dlouho pamatovat. Byla to nazapomenutelná cesta plná inspirace.
2, Ráda bych se vrátila do Říma, abych navštívila památky, které jsme nestihli. Také bych tam chtěla jet s rodinou a vychutnat si jídlo v hezké restauraci. Město má úžasnou atmosféru a skvělou kuchyni.
Edita Tomková 8.A
1)Mně se nejvíce líbila Ostie. V Ostii se dříve děti učily na ulici. Dívky chodily do školy jenom 8 měsíců a jinak se staraly o domácnost. V Ostii měly také malinké obchody, které měly na zemi obrázek, co prodávali. Prodávali třeba pšenici, obilí a součástky k lodím. Také v Ostii měli prádelnu, kde se pralo oblečení. Oblečení se pralo v mužské moči a ve vodě. Muži, mladí otroci, za moč dostávali zaplaceno.
2)Nejvíce mě zaujalo Koloseum, Panteon a Andělský hrad. Do Říma bych se určitě vrátila kvůli Andělskému hradu, protože bych chtěla vidět sochy, které jsou na mostě k Andělskému hradu, protože při naší návštěvě byly kvůli stavebním pracím zakryté. Řím je moc krásné město a určitě bych si ho prošla ráda ještě jednou.
Michaela Ondráčková 8.A
1)Na této škole v přírodě jsem se dozvěděla spoustu nových a ohromujících informací, stejně jako zažila. Colosseum, které bylo až nereálně krásné, se mi moc líbilo. Jsem moc ráda, že jsme měli tu možnost, mít tak sympatickou paní průvodkyni, která nás zavedla do všech krásných koutů Říma a dalších měst, či uliček. Malby na zdech a zlaté stropy v pokojích Andělského hradu byly něco nádherného. Každý turista by se měl podívat alespoň z venku jak vypadá, i když to je jen zlomek toho, jak vypadá zevnitř. Ale nejvíce mě ohromil Pantheon. Tak velká a ohromující stavba, bylo to opravdu dech beroucí. Ale to není zdaleka všechno.
2)Při další příležitosti bych chtěla nejen do Říma, ale kamkoliv do Itálie vzít svou rodinu. Jak na úžasné výhledy a nádherné památky, tak i na vyhlášená výborná italská jídla.
Jonáš Kohut 8.A
1)Dost mě zaujalo majestátné Koloseum a různá fakta okolo něho, jako třeba že gladiátory mohly být pro svoji zábavu i majetné ženy. Mohly však bojovat jen proti jiným ženám, nebo trpaslíkům a samozřejmě v noci. Forum Romanum se mi také moc líbilo, konaly se zde volby, soudy a triumfální průvody. Archeologické naleziště v Ostii jsem si moc oblíbil, líbilo se mi tam, jak i před dávnou dobou měli různé zajímavé technologie jako třeba vyhřívaná podlaha v lázních a posuvné dveře. Na nalezišti mě zaujaly i reklamy, které byly před stánky na zemi postaveny z kachliček. Vatikán jsem si užil ze všech nejvíc. Moc jsem se těšil na baziliku svatého Petra, kterou jsem si po třech hodinách čekání moc užil.
2)Překvapila mě technologie té doby např. vyhřívaná podlaha v lázních .
Do Říma bych se vrátil, protože bych chtěl ještě jednou vidět baziliku svatého Petra.
Dnes ráno se pedagogové opět sešli k příjemné snídani, během které měli možnost sdílet nové poznatky a inspiraci. Dvě naše kolegyně, které nedávno absolvovaly školení zaměřené na práci se třídním kolektivem, nám představily osvědčené postupy a inovativní přístupy, jak ještě lépe podporovat soudržnost a rozvoj třídních kolektivů.
Tato setkání jsou pro nás nejen příležitostí se vzdělávat, ale také budovat silnější vazby mezi námi jako týmem. Společné sdílení zkušeností a nápadů nám pomáhá neustále zlepšovat naši práci a přispívat k lepšímu wellbeing nejen dětí, ale celé školy.
Věříme, že naše otevřenost k novým, holistickým přístupům a snaha stále se učit, je klíčem k tomu, abychom poskytovali dětem prostředí, ve kterém se mohou rozvíjet jak akademicky, tak osobnostně. Naše snaha je společně budovat nejen profesionální tým, ale i místo, kde je radost pracovat a učit se.
Těšíme se na další inspirativní setkání a jsme hrdí na to, že i my, pedagogové, jsme stále žáky života.
Základní škola Prokopa Diviše a MŠ,
Znojmo – Přímětice 569
Ke Škole 569/15,
66904 Znojmo-Přímětice
IČ: 70940843
IZO: 600127826
datová schránka - xc8mrqi
Tel.: +420 515 211 011
E-MAIL: skola@zsprim.cz