Dne 12. 11. 2025 žáci 9.A a 8.C navštívili vědecké centrum VIDA v Brně s paní učitelkou Petrou Svobodovou a paní učitelkou Marianou Smejkalovou. Exkurze začala, když jsme se všichni sešli v 7. 15 u beache, odkud jsme vyjeli autobusem do Brna. Do našeho cíle jsme dorazili s nemalým předstihem, VIDA se totiž otevírala až za půl hodiny, a tak jsme se jali podívat na nedaleké brněnské výstaviště. Poté jsme zamířili zpět. Ve VIDĚ nás čekal úchvatný pohled na vědecké exponáty: létající balóny, ponorky, kolo, kterým se jezdilo na provaze, a spoustu dalších. Plni očekávání jsme odložili bundy a batohy. Naše třída 9.A byla rozdělena na dvě poloviny, každá z nich si vybrala jednoho lektora, který nám měl popovídat o radioaktivitě. Vyzbrojeni vědeckými plášti jsme se ocitli v moderní laboratoři. Lektor Adam nám vysvětlil, že abychom se mohli zabývat radioaktivitou, musíme se dostat k těm úplně nejmenším částečkám, z nichž se skládá všechno okolo nás – mluvil o atomech. Nejprve jsme pracovali s koulí složenou z menších, k sobě pospojovaných kuliček, která měla simulovat jádro atomu. Dostali jsme za úkol jádro rozebrat a spočítat, kolik obsahuje protonů, podle čehož jsme poznali, o jaký prvek se jedná – např. moje skupinka měla radioaktivní prvek Thorium. Potom jsme provedli pokus s radioaktivním kamenem, ledem a alkoholem, při němž jsme pozorovali, jak z kamene šlehaly čáry svíjející se jako hadi. Následně jsme zkoumali přístroj nazvaný Geigerův čítač, který měřil radioaktivitu, a vyzkoušeli si měření radioaktivity u různých předmětů: například staré svíčky do auta, omšelých hodinek, tlačítkového mobilu... Moje skupinka měřila radioaktivitu kamene, který se jmenuje Smolinec a je velmi radioaktivní, naměřili jsme přes sto mikrosievertů za hodinu. Poté jsme hovořili o využití radiace: rentgen, určení stáří kostí, zjištění, kde se nachází nádor nebo ucpaná žíla... Po hodině a půl jsme vyšli z laboratoře plní dojmů. Teď nás čekala prohlídka samotné VIDY i s jejími zajímavými zákoutími. Zhlédli jsme opravdu mnohé: zkusili jsme vytvořit vodní vír, postavit most pomocí matic a magnetického pole, manuálně vytvořit elektrický proud, pochopit princip ponorky, zkonstruovat letoun s nejlepším aerodynamickým tvarem a mnoho dalších poutavých pokusů a činností, z nichž jsme jeden vybrali a natočili o něm videoreportáž. Děkujeme paním učitelkám, že nám tuto exkurzi zařídily.

