Narodila se v Itálii v roce 1870, v obci Chiaravalle, v provincii Ascona. Po maturitě si prosadila studium na lékařské fakultě v té době přístupné jen mužům. V 1896 byla promována jako první žena v Itálii lékařkou.
* Utváření nového vztahu dospělého k dítěti
Dospělý práci dětí organizuje a zároveň akceptuje svobodu, podporuje a udržuje nadšení, sleduje dětskou činnost, neomezuje pohyb a získávání zkušeností, avšak v určitých mezích. To znamená, nechá vše přirozeně plynout uvnitř předem vytyčených hranic. Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Dospělý nemá žádné právo dítě formovat a manipulovat, zaměřuje se na vlastní záporné povahové rysy namísto pozorování záporných vlastností dětí. Učitel je tedy rádce a rovnocenný partner, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se, projevuje maximální vstřícnost, otevřenost, trpělivost k dítěti.
* Senzitivní fáze ve vývoji dítěte
Při výchově je třeba respektovat citlivá období – senzitivní fáze, které se vyznačují zvláštní citlivostí, vnímavostí pro podněty různého charakteru, a využít je při podněcování činnosti dítěte. Tato citlivá období trvají jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už jsou využity nebo ne. Člověk se nikdy jisté věci nenaučí tak jednoduše, jako v odpovídající citlivé fázi. Po zvládnutí dovednosti, citlivost odezní.
Metoda Montessori je uznána jako jeden ze vzdělávacích programů, které si může běžná základní nebo mateřská škola zvolit. Tvoří ucelený, propracovaný a ověřený vzdělávací systém, který plně respektuje vývojová období dítěte, koresponduje s moderními psychologickými teoriemi vývojových potřeb a senzitivních období dětského věku.
„Dejme dítěti představu celého vesmíru,
neboť vše je jeho součástí a vše je propojeno,
aby tak vytvářelo jednotný celek.
V mysli není nic, co dříve nebylo v rukou.“
Maria Montessori
Výuka Montessori je vhodná pro každé dítě.
Montessori se používá již 100 let.
Od školního roku 2012/2013 se naše škola zařadila mezi desítky škol v České republice s třídami s výukou podle Montessori principů.
Pedagogika Montessori splňuje prakticky vše, co se od dnešní školy očekává a jejím cílem je mimo jiné spokojené a radostné dětství. Koncepce M. Montesori vznikla z pedagogické praxe, která volala po zlepšení didaktiky vyučování a po přátelském a rovnocenném vztahu učitelů a dětí.
„Pomoz mi, abych to dokázal sám…”
Jedná se o hlavní krédo pedagogiky Marie Montessori. Úkolem dospělých není dítě formovat, odstraňovat mu z cesty překážky nebo jím dokonce manipulovat. Přílišná snaha dospělých ukázat nejvhodnější postup může vést ke ztrátě zájmu a k přerušení činnosti. Neznamená to však, že necháme dítě tápat či dokonce chybovat. Musíme zvážit, kdy dítě naši pomoc potřebuje nebo dokonce počkat, až ji samo požaduje. Pro jeho vývoj je nesmírně důležité nechat jej soustředěně se zájmem pracovat, dělat chyby a učit se z nich. Děti v Montessori třídě nejsou za chyby trestány nebo záporně hodnoceny, ale chyba má být samotnému dítěti ukazatelem toho, co si ještě potřebuje procvičit či zopakovat. Chybu se dítě učí chápat jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečnou součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků.
Koncepce programu Montessori umožňuje:
• využití vnitřní motivace a individuálních předpokladů a schopností
• komunikační dovednosti ve výuce
• integrovanou tematickou výuku
• kritické myšlení
• problémové vyučování
• skupinovou práci
• globální výchovu
Vzdělávací systém Montessori vychází z potřeb dítěte. Rozvíjí jeho přirozené schopnosti, smyslové vnímání. Nejdůležitější hesla v této metodě výuky a výchovy jsou: bezpečnost, klid, spolupráce, ohleduplnost, láska. V Montessori třídách se dodržuje závazný obsah učiva tak, aby dítě při přechodu na další stupeň školy mělo srovnatelné vědomosti.
Máte zvídavé dítě a je to budoucí prvňáček?
Chcete, aby z něj vyrostl samostatný a vyrovnaný dospělý člověk?
Montessori třída s citlivým přístupem, klidem, pohodou a s intenzivní výukou angličtiny je tu pro Vaše děti!!!
Provozní řád školní jídelny ke stažení:
Provozní řád venkovního sportovního areálu školy ke stažení:
Řád streetovéhop hřiště ke stažení:
p. Jiří Lang, tel.: 721 747 411
VSTUP NA SPORTOVIŠTĚ NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ!
V AREÁLU SE VŠICHNI ŘÍDÍ POKYNY SPRÁVCE!
Provoz v roce 2023 ke stažení: